تبیین مکتب معارف خراسان

دفاع از مکتب تفکیک و مکتب اهل بیت و نقد تخصصی مخالفین
مشخصات بلاگ
تبیین مکتب معارف خراسان

۱۷ مطلب در خرداد ۱۴۰۲ ثبت شده است

چهارشنبه, ۲۴ خرداد ۱۴۰۲، ۰۳:۳۵ ق.ظ

حسن میلانی و اتهام به استاد بیابانی بر اثر کج فهمی!

میلانی در صوتی بعد از کلی غر زدن و نسبت دادن مطالب تفکیک به سخنان عرفا و صوفیه و فلاسفه یک شبهه به ظاهر علمی بیان میکند

 

اشکال او به کلام استاد معظم بیابانی در کتاب توحید الامامیه ، قسمت "سخن مترجم" (ص۱۳) است که می فرمایند: 

 

الله نامی آشنا برای همگان است که شنیدن یا دیدن آن ، انسان را متوجه ذات 👈🏼نامتناهی👉🏼 و خارج از ادراکات بشری و یگانه  موجودی می کند...

 

❌میلانی در حقیقت استشکال می کند: که نامتناهی بودنِ خداوند از مزخرفات و اوهام صوفیه و وحدت وجودی هاست و هیچ امام و پیغمبر و قرآن و علمای امامیه ذات خدا را نامتناهی نگفتند‌ که بعدا در نتیجه گفته شود خدا ذاتش بی نهایت است و نتیجةً جایی برای غیر باقی نگذاشته و ... !!!! پاسخ در ادامه...

۰ نظر ۲۴ خرداد ۰۲ ، ۰۳:۳۵
ابوفراس
چهارشنبه, ۲۴ خرداد ۱۴۰۲، ۰۳:۲۴ ق.ظ

مکتب تفکیک و نقش اهل بیت (ع) در معرفت فطری

اتباع شیخ حسن میلانی گفته اند تفکیکیان قائلند که اهل بیت علیهم السلام در معرفت فطری نقشی ندارند و اما پاسخ ما...

۰ نظر ۲۴ خرداد ۰۲ ، ۰۳:۲۴
ابوفراس
چهارشنبه, ۲۴ خرداد ۱۴۰۲، ۰۳:۱۲ ق.ظ

معنای الله چیست؟

معنای "الله اکبر"

آیا خداوند بزرگتر از اجسام است؟!

 

پاسخ از آیت الله العظمی امام صادق علیه السلام:

 

قَالَ رَجُلٌ عِنْدَهُ: اللَّهُ أَکْبَرُ. فَقَالَ: اللَّهُ أَکْبَرُ مِنْ أَیِّ شَیْءٍ؟! فَقَالَ مِنْ کُلِّ شَیْءٍ. فَقَالَ أَبُوعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) حَدَّدْتَهُ. فَقَالَ الرَّجُلُ: کَیْفَ أَقُولُ؟ قَالَ: قُلْ اللَّهُ أَکْبَرُ مِنْ أَنْ یُوصَفَ.

 

مردی نزد حضرت امام صادق (علیه السلام) گفت: الله اکبر. ایشان فرمود: خدا بزرگتر از چه چیزی است؟! او گفت: از همه چیز. امام صادق (علیه السلام) فرمود: خدا را محدود کردی. مرد گفت: پس چگونه بگویم؟ حضرتش فرمود: بگو: خدا بزرگتر از آن است که بتوان وصفش کرد.

 

📚 کافی ۱ / ۱۱۷؛ توحید / ۳۱۲؛ بحارالانوار ۹۰ / ۲۱۹.

۰ نظر ۲۴ خرداد ۰۲ ، ۰۳:۱۲
ابوفراس
چهارشنبه, ۲۴ خرداد ۱۴۰۲، ۰۲:۴۸ ق.ظ

تبعیت از معصوم در کلام امیر المومنین علیه السلام

۰ نظر ۲۴ خرداد ۰۲ ، ۰۲:۴۸
ابوفراس
چهارشنبه, ۲۴ خرداد ۱۴۰۲، ۰۲:۴۷ ق.ظ

مقصود از حبل الله چیست

الباقر (علیه السلام)- ال مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) هُمْ حَبْلُ اللَّهِ الَّذِی أُمِرَ بِالِاعْتِصَامِ بِهِ.

امام باقر (علیه السلام) آل‌محمّد (علیهم السلام) ریسمان خدا هستند که به چنگ‌زدن به آن فرمان داده شده است.

 

📚العیاشی، ج۱، ص۱۹۴

۱ نظر ۲۴ خرداد ۰۲ ، ۰۲:۴۷
ابوفراس
شنبه, ۲۰ خرداد ۱۴۰۲، ۰۶:۵۱ ق.ظ

حدوث ماسوی الله و نقد فلاسفه

حدوث ماسوی الله

 

📌به خلاف فلاسفه که خداوند را علت تامه می دانند [1] و معلول نیز از علت تامه لاینفک است و لذا بر این مبنا ، خداوند که قدیم است و معلول او نیز لاینفک است یعنی معلول و مخلوق خدا نیز باید همانند خداوند قدیم باشد ، متون وحیانی دلالت بر حدوث زمانی [2] ماسوی الله (غیرخدا) دارد.

۰ نظر ۲۰ خرداد ۰۲ ، ۰۶:۵۱
ابوفراس
دوشنبه, ۱۵ خرداد ۱۴۰۲، ۰۷:۳۵ ب.ظ

ابن عربی علیه ما علیه و عینیت خداوند با مخلوقات

فسبحان من أظهر الأشیاء و هو عینها

منزه است خدا که همه اشیا را ظاهر ساخت و خود او عین آنهاست

الـفتوحات المکیة جلد : 2 صفحه : 459

 

۰ نظر ۱۵ خرداد ۰۲ ، ۱۹:۳۵
ابوفراس
دوشنبه, ۱۵ خرداد ۱۴۰۲، ۰۷:۲۵ ب.ظ

تفاوت معرفت فطری با معرفت عقلی و مفهومی

استاد حجت الاسلام بیابانی در توضیح تفاوت معرفت فطری با معرفت عقلی و مفهومی می نویسند

۰ نظر ۱۵ خرداد ۰۲ ، ۱۹:۲۵
ابوفراس
دوشنبه, ۱۵ خرداد ۱۴۰۲، ۰۶:۳۳ ب.ظ

مکاشفه رحمانی و شیطانی

آیت الله سیدان مدظله در توضیح مطلب می فرمایند

۰ نظر ۱۵ خرداد ۰۲ ، ۱۸:۳۳
ابوفراس

پاسخ آیت الله سیدان مدظله‌العالی به این شبهه

۰ نظر ۱۴ خرداد ۰۲ ، ۲۱:۲۰
ابوفراس