تبیین مکتب معارف خراسان

دفاع از مکتب تفکیک و مکتب اهل بیت و نقد تخصصی مخالفین
مشخصات بلاگ
تبیین مکتب معارف خراسان
آخرین مطالب
شنبه, ۲۰ خرداد ۱۴۰۲، ۰۶:۵۱ ق.ظ

حدوث ماسوی الله و نقد فلاسفه

حدوث ماسوی الله

 

📌به خلاف فلاسفه که خداوند را علت تامه می دانند [1] و معلول نیز از علت تامه لاینفک است و لذا بر این مبنا ، خداوند که قدیم است و معلول او نیز لاینفک است یعنی معلول و مخلوق خدا نیز باید همانند خداوند قدیم باشد ، متون وحیانی دلالت بر حدوث زمانی [2] ماسوی الله (غیرخدا) دارد.

برای مثال قران می فرماید:

👈🏼اللَّهُ خَالِقُ کُلِّ شَیْءٍ وَهُوَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ وَکِیلٌ ﴿62﴾

خداوند خالق همه چیی است و او بر همه چیز نگهبان است

سورة الزمر

 

واژه "خلق" دلالت بر وجود بعد از عدم دارد.

 

👈🏼ابْنُ سِیدَهْ: خَلق اللَّهُ الشَّیْءَ یَخلُقه خَلْقًا أَحدثه بَعْدَ أَن لَمْ یَکُنْ...

خداوند شیئی را خلق کرد یعنی آن را إحداث کرد بعد از آنکه نبود

📚لسان العرب جلد : 10  صفحه : 85

 

[1].علامه طباطبایی در توضیح علت تامه می نویسد:

 

🔺فالعلّة التامّة هی التی تشتمل على جمیع ما یتوقّف علیه المعلول بحیث لا یبقى للمعلول معها إلاّ أن یتحقّق.

 

🔺علت تامه دربرگیرنده همه چیزهایی است که وجود معلول مستلزم وجود آنهاست . همه چیزهایی که با وجود آنها معلول باید تحقق پیدا کند.

 

📚نهایة الحکمة صفحه : 204

 

[2].👈🏼حدوث زمانی یعنی شیء مسبوق به عدم است و دارای ابتدا است

👈🏼حدوث ذاتی : یعنی شیء ذاتش اقتضای وجود ندارد ، به اصطلاح وجوب وجود ندارد و لااقتضاء است.

👈🏼قدیم ذاتی :شیئی مسبوق به عدم نیست و قائم به غیر نیست و علت و ابتدایی ندارد (خدای متعال)

👈🏼قدیم زمانی: شیء مسبوق به غیر است اما مسبوق به عدم خود ‌(حدوث زمانی) نیست.

 

لذا فلاسفه می گوید عالم حادث ذاتی است (اقتضای وجود ندارد) و قدیم زمانی است (مسبوق به عدم خود نیست)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی