تفاوت معرفت فطری با معرفت عقلی و مفهومی
استاد حجت الاسلام بیابانی در توضیح تفاوت معرفت فطری با معرفت عقلی و مفهومی می نویسند
با وجود چنین معرفتی (معرفت فطری) است که تکلیف انسانها در همان اوان بلوغ به نماز و روزه و عبادات دیگر معنا پیدا میکند. زیرا روشن است که اثبات توحید و یگانگی خداوند متعال از طریق برهان - حتّی اگر درست باشد که نیست - کار هر کسی نیست و به سادگی برای همگان امکان ندارد. با همین معرفت است که ایمان بسیاری از مردم - حتّی آنان که در مباحث فقهی به درجه اجتهاد رسیده ولی از مباحث فلسفی و کلامی بهره کافی ندارند - معنا مییابد؛ بلکه در موارد فراوانی دیده میشود که ایمان آنها قوی تر و بالاتر از ایمان فیلسوفان و متکلّمان است و جمعی از فیلسوفان و متکلّمان از معرفت خدای واقعی هیچ بهره ای ندارند و فلسفه و کلامشان هیچ خوف و اطاعت و تسلیم و ایمانی برای آنها ندارد. 👈🏼این یکی از نتایج متفاوت و مهم معرفت مفهومی و استدلالی منطقی ذهنی با معرفت حقیقی عیانی الهی است که به راهبری خودِ خدای تعالی برای انسان حاصل میشود.
📚توحید و اسماء و صفات صفحه ۱۶۴
مقام معظم رهبری نیز توضیحی قریب به مضمون می فرماید جهت دانلود کلیک کنید