تبیین مکتب معارف خراسان

دفاع از مکتب تفکیک و مکتب اهل بیت و نقد تخصصی مخالفین
مشخصات بلاگ
تبیین مکتب معارف خراسان
آخرین مطالب

دو اشکال آخر میلانی را در متن نیز متذکر می شویم سپس پاسخ می دهیم:

 

❌"اصحاب مکتب تفکیک نمی‌گویند فلسفه متروک باشد و خوانده نشود". (مکتب تفکیک، ص۳۱۴) ❌

 

❌" استاد ما حضرت شیخ مجتبی قزوینی خراسانی، سالها فلسفه تدریس کرد، و خواندن و دانستن فلسفه را توصیه می‌فرمود، منتهی با نظر آلی نه اصالی؛ پس موضعگیری "حذف" را بنابر شرایط موجود نمی‌توان پذیرفت ". (مکتب تفکیک، ص۴۵۰)❌

 

پاسخ در ادامه...

 

 

پـــــــاسخ:

 

🔸میلانی و دار و دسته اش با این اشکال مضحک ثابت کردند سنگ پای قزوین انگشت کوچک میلانی هم نمی شود!!!

 

اصل کلام مرحوم حکیمی:

 

👈🏼تأکید مکتب تفکیک بر حذف نیست، بر «حفظ» است. اصحاب مکتب تفکیک نمیگویند فلسفه متروک باشد و خوانده نشود. بلکه اینجانب ـ چنانکه در جاهایی نیز نوشته ام - لازم میدانم که رشته های بسیاری دیگر نیز از «علوم» وارد حوزه ها بشود. بنابراین طلاب و فضلای مستعد باید از مبانی و مفاهیم و مصطلحات فلسفی و فلسفی - عرفانی در حکمت متعالیه یعنی عرفانیات عقلی و عقلیات عرفانی مطلع باشند و آنها را بخوانند و بدانند و در مواردی از آنها استفاده کنند، لیکن با چند شرط که برخی از بزرگان غیر تفکیکی نیز پاره ای از آنها را یاد آوری کرده اند:

 

🔹أ- مستعدان بدان بپردازند.

 

🔹ب - پیش از ورود به خواندن فلسفه و عرفان، محکمات اسلامی» را دربارۀ اصول معارف - اگرچه با جمال - ببینند و بخوانند.

 

🔹ج - مایه ای از تقوی و تواضع و حتی ریاضت و نفس کشی، اگرچه مراحل مقدماتی ،آن همراه تحصیل عقلیات و معارف عقلی باشد. 

 

🔹د - «اجتهاد عقلی ملاک ،باشد و تقلید عقلی، به هیچ روی ترویج و تزریق نگردد و رعب نام و شهرت بزرگان نقشی ایفا نکند، و همواره حرکت برگرته تفکر اجتهادی» و «تشخیص استقلالی» توصیه شود.

 

🔹ه ـ آراء منقوله با متون مصادر تطبیق شود، و اگر صاحب سخن مورد نقل، تکمله توضیح یا نظر دیگری نیز ابراز داشته است . در کنار این سخن یا جای دیگر که میتواند در استفاده از سخن او و شعاع مدلولی آن نقش داشته باشد هیچیک مورد غفلت و تسامح قرار نگیرد، تاکار از وضعیت علمی و تحقیقی به ضد آن تبدیل نگردد.

 

🔹و - تأویل اصل شناخته نشود بلکه همواره با نظر احتمال و تردید به آن نگریسته شود و زبانهای اعتقادی و علمی و عقلی و شرعی آن گوشزد گردد، احادیث منع تأویل درست فهم و تبیین شود، و حکمت این منع أکید شناخته آید.

 

🔹ز - تاریخ فلسفه و عرفان و نه تنها تاریخ فیلسوفان و عارفان) نیزه و سرچشمه های اولیه آرا و نظریات و سرزمینهای نشت یابی آنها، و سیر تطوری و تحولی مسائل فلسفی و عرفانی تدریس و تبیین گردد، و هیچگاه مورد غفلت یا تسامح نباشد.

 

📚مکتب تفکیک صفحه ۳۱۵

 

در جای دیگر نیز می فرمایند:

 

✔️بزرگانی چند نیز ، حتی از مکتبهای فلسفی و عرفانی ، به این امر تصریح کرده اند که تنها مستعدان باید به تحصیل این مطالب بپردازند و آنان نیز پیش از ورود به این مسائل و پیدا کردن ذهنیت خاص فلسفی یا عرفانی باید از طریق قرآن و حدیث و تحصیل این معارف با مبانی وحی آشنا شده باشند، زیرا پس از استیناس و پدید آمدن ذهنیت پیشداوری چبره میگردد، و کار به تأویل حقایق میکشد نه تصدیق آنها و مراجعات بعدی به کتاب و سنت چندان کارگشا نیست و هرچه اطلاع از مفاهیم و مصطلحات و تبحر در آنها بیشتر باشد، مشکل عمیق تر خواهد بود. علامه سید محمد حسین طباطبائی نیز سخنی در این باره دارد (📚تفسیر المیزان، ج ۵، ص ۲۵۹).

 

📚مکتب تفکیک پاورقی صفحه ۵۸

 

آیت الله سیدان نیز نظری مشابه دارند ر.ک: 📚توحید از نگاه وحی ، فلسفه و عرفان صفحه ۲۲

 

👈🏼جالب اینجاست میلانی نیز می گوید خواندن فلسفه مشکلی ندارد منتها بعد از خواندن علم کلام و اعتقادات 

 

‼️‼️خب این که شد همان کلام مرحوم حکیمی!!!!!

 

⁉️چطور میلانی میگوید بعد از مجتهد شدن اعتقادات فلسفه بخوانید مشکلی ندارد 

اما مرحوم حکیمی که می گویند می شود اتحاد مبانی تفکیک با فلسفه و عرفان؟؟؟

 

از ما اَخ از شما بَه؟!

بائکم تجر و بائنا لاتجر؟!

 

یک بام و دو هوا که نمی شود جناب میلانی!

 

جالب است در پایان بعد از اینکه مدال سنگ پای قزوین را به گردن خود می آویزد ، از تقطیعات خود نتیجه گیری می کنند که بله مبانی تفکیک با فلسفه و عرفان یکی هست!

 

طبق منطق اینها:

اگر حسن میلانی بگوید: اولین امام حضرت علی (ع) است

و یک فلسفی نیز همین را بگوید

می شود اتحاد مبانی حسن میلانی و فلاسفه و مطابقت هر آنچه که میلانی می گوید با هر آنچه که فلاسفه می گویند!!!!!

 

جناب میلانی اگر حیا و تقوا نداری لااقل حرمت آن عمامه سرت را نگه دار و حرف هایی نزن که مرغ آبپز هم حرف هایت را به سخره بگیرد😇

 

جهت دانلود کلیپ حسن میلانی کلیک فرمایید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی